Brugklaskeuze – Welke school?

In de jaren tachtig kreeg ik de uitslag van mijn CITO-toets: VWO. Wat dat precies betekende wist ik niet, maar volgens mijn ouders was dat het hoogste dus wij waren blij. Ik ging als vanzelfsprekend met de klasgenoten die dezelfde uitslag hadden naar hetzelfde gymnasium, in een buurdorpje zo’n zeven kilometer verderop. Geen sprake van keuzestress.

Dat is nu wel anders, ik heb als brugklasmentor met heel wat ouders hierover van gedachten gewisseld. Op de Open Dagen, tijdens een meeloopdag of met proeflessen, zelfs op de jaarlijkse kerstmarkt van de brugklassen of nog bij de inschrijving. Want niet alleen het advies komt nu anders tot stand, ook de keuze is ruimer. Levert dus ook duidelijk meer keuzestress op, zowel bij ouders als kinderen. 

Met het advies in handen is het aan leerling en ouders om een goede keuze voor de middelbare school te maken. Voor de kinderen is het vaak van groot belang naar welke school hun klasgenoten gaan. Dat is dan vaak ook hun eerste keuze, of juist niet. Sommigen kiezen juist heel bewust voor een nieuwe start, op een andere school dan de klasgenoten. 

Niet elke school biedt alle niveau’s aan, dat kan de keuzestress al wat verminderen. Als het adviesniveau niet worden aangeboden is die school geen optie meer.  Maar dan nog zijn er vaak meerdere scholen om uit te kiezen en meerdere dingen om rekening mee te houden, zoals lesaanbod, afstand en sfeer. De afstand, dat is een niet veranderlijk feit en zal voor iedereen anders meewegen.

De sfeer, daar kun je een idee van krijgen op Open Dagen, bij proeflessen en bij alle andere momenten die scholen tegenwoordig organiseren, precies met dit doel. Doe dat dan ook zeker en wacht daar niet mee tot het laatste moment. Alles scholen zullen zich op Open Dagen van hun beste kant laten zien, maar juist ook de sfeer op andere momenten zegt heel veel. Soms kun je het niet verwoorden, maar voelt het gewoon goed. Of niet goed. Ook de kinderen hebben al snel een idee van ‘hoe de school aanvoelt’. Of ze het een leuke school vinden of niet, om welke reden dan ook, kan een prima uitgangspunt zijn.

Wat de school jouw kind als leerling te bieden heeft, is natuurlijk van groot belang. Er zijn gelukkig verschillende manieren om daar achter te komen. Vaak heeft de leerkracht van groep acht daar al wel een idee van. Deze kent jouw kind en heeft vaak ook wel een idee van wat de middelbare school je kind te bieden heeft. Ga ook zeker zelf in gesprek met docenten van de scholen, maar vooral ook met leerlingen die al op die school zitten en vraag ze naar hun ervaringen. 

Maar misschien nog wel belangrijker is wat jouw kind nodig heeft. Als ouder kom je zelf natuurlijk al een heel eind. Samen met je kind en wellicht de groepsleerkracht kun je het verhaal compleet maken. Dit is mijn kind, dit heeft het nodig, dus dit zoeken wij. In hoeverre kan deze school dit bieden?

Als je dat goed voor ogen hebt mag dat zeker leidend zijn in je zoektocht naar het beste vervolg voor je kind. Probeer wel altijd open te blijven staan voor andere dingen dan die je zelf op je lijstje hebt gezet. Wie weet biedt de school wel iets aan waar je zelf nooit aan had gedacht, maar wat wel eens precies bij je kind zou kunnen passen. Zie het als een speurtocht met veel goede keuzemogelijkheden. De school die je dan samen kiest kan nooit een slechte keuze zijn. Het avontuur gaat beginnen! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *